Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 6/7/8
Sectie: drama
Sectie: thema halloween
Geschreven door: Meester Luke


Print-vriendelijke pagina..
Training van de waarneming

Activiteit 1:De voeldoos (tweetallen)

Doelen:
-De kinderen kunnen de juiste voorwerpen raden door te voelen
-De kinderen kunnen aangeven wat de voorwerpen te maken hebben met het boek.


Een eng onderwerp als dit leent zich geweldig voor een voeldoos. Een doos waarin de kinderen allerlei voorwerpen kunnen leggen. We doen het in tweetallen. Mogelijke voorwerpen zijn smurfensnot, een doodshoofd, een crucifix, een vampiergebit, en al zo wat meer (de kinderen kunnen natuurlijk ook enge voorwerpen meenemen). Uiteindelijk moeten de kinderen raden welke voorwerpen er in de doos zitten. Wat hebben deze voorwerpen te maken met het onderwerp?

Activiteit 2:Een boodschappenlijstje voorlezen (klassikaal)

Doelen:
-De kinderen kunnen het belang van de non verbale expressie bij het uitdrukken van emotie benoemen.
-De kinderen kunnen de verschillende emoties benoemen.
-De kinderen kunnen door waarneming de verschillende emoties herkennen.


Er zijn veel meer emoties dan alleen bang zijn. Je kunt ook boos, verdrietig of juist blij zijn. We beginnen met een klassengesprek over emoties. Hoe drukt iemand zijn emoties eigenlijk uit? We gaan verschillende gezichten bekijken, welke emoties zijn er eigenlijk? Ook laten we de kinderen verschillende emoties uitdrukken. We laten de kinderen een boodschappenlijstje voorlezen. Van tevoren geeft de leerkracht de kinderen ene briefje met daarop het gevoel dat het moet uitdrukken. De kinderen in de klas moeten raden welke emotie het is. Daarna doen we hetzelfde maar nu moet gesloten ogen. Is alleen intonatie genoeg om erachter te komen hoe iemand zich voelt. Ook kunnen we iemand een (kort) vrolijk verhaal laten voorlezen terwijl hij/zij zich (zogenaamd) droevig voelt. Hetzelfde kan ook met andere emoties.

Activiteit 3:Tekening bespreken en maken (klassikaal)

Doelen:
-De kinderen kunnen vertellen hoe je aan iemand kan zien dat hij bang is. -De kinderen kunnen aangeven hoe de tekenaar dit duidelijk probeert te maken.

We bespreken de onderstaande illustratie in de klas.Welke truks gebruikt de tekenaar om te laten zien dat de jongen bang is? Hoe zie je aan iemand dat hij/zij bang is? We eindigen met het maken van een tekening met daarop een bang iemand.

Met dank aan meester Luke






Mail Juf Naomi