Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 3/4
Sectie: nederlands
Geschreven door: Meester Gerko/Juf Tineke


Print-vriendelijke pagina..
Toonhoogte

Doel:

De lln ervaren het belang van toonhoogte verschillen als expressie middel in de spreektaal

Les

Wie van jullie heeft wel eens iets spannend meegemaakt?
Ik probeer het gesprek goed te sturen. En laat het niet te lang duren.

Zou je het nog eens mee willen maken?

Nu heb ik een verschrikkelijk spannend verhaal voor jullie. Luister goed en vertel straks of je het net zo spannend vind als ik. Ik lees het verhaal zo monotoon mogelijk voor en stop bij steeds dichterbij Vervolgens kijk ik met mijn meest onschuldige gezicht naar de kinderen en vraag:
Vinden jullie het ook zo spannend? Waarom niet? Lees ik het niet mooi voor?
Goed dan zal ik nu mijn best doen om het zo mooi mogelijk voor te lezen. Luisteren jullie maar naar het verschil.
Ik laat vooral de hoogte verschillen eruit komen. Natuurlijk pas ik ook rusten toe en dynamische verschillen.

Waarom vond je dit mooier? Omdat ik met mijn stem omhoog en omlaag ging.

Ben ik de enige die dat kan? Op het bord staan een aantal zinnen die wij gaan lezen.
Ik wijs een aantal lln aan die een zin voor mogen lezen, waarbij ze goed moeten letten op het toonhoogte verschil.

Was dit goed? Zou jij het ook zo doen? Welke woorden waren hoog en welke laag?
Ik geef met streep notatie de toonhoogte van de zin aan.

Verhaal:

Hand in hand staan ze op het perron;zes en zeven jaar oud pas.
Ze zouden afgehaald worden, maar er is niemand te zien.
Op de rails zit een klein vogeltje, druk te bewegen: een kwikstaart.
Ze raken geboeid en zien niet dat er in de verte met een enorme snelheid een doorgaande intercity nadert.
Dichterbij komt de trein, steeds dichterbij.

De kinderen horen niets, ze zien alleen het vogeltje.
Kijk uit, roept een aansnellende perronchef, kijk uit.
Hij grijpt ze allebei vast.
Pff






Mail Juf Naomi