Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 4/5/6
Sectie: thema sprookjes
Sectie: handvaardigheid
Geschreven door: Juf ...


Print-vriendelijke pagina..

Koningen

Voorbereiding:


-    doos met menselijke & dierlijke sporen zoals spinnenweb, hoed, bril, cola-flesje, oude schoen, klokhuis.
-    -2 dozen
-    werkbladen
-    maquette
-    22 bladen wit papier
-    schatkist
-    schatbrief
-    herkenningstekens van schatkaart door de school.

Inleiding

De koning gaat op vakantie in zijn eigen koninkrijk. Maar niet voor een week. Nee, hij blijft er wel een paar weken. Maar de koning is een luxe leven gewend, en al zijn spullen moeten mee.

Kern

Een koning hoeft natuurlijk niet alles zelf in te pakken. Hij heeft bedienden, maar wat moet er nu allemaal in de verhuisdozen?
De kinderen maken nu het werkblad: Verhuisdozen. Voor elke kamer is er een verhuisdoos. (keuken, woonkamer, slaapkamer, badkamer) Stop materialen die bij deze kamers horen in de verhuisdozen. Het zijn materialen die een koning nodig heeft!
-    Waarom verhuizen mensen van de ene stad naar de andere?
-    Waarom verhuizen mensen van het ene land naar het andere?
-    Waarom verhuis je van de ene naar de andere klas?

Nu, alles is ingepakt door de bedienden en het wordt allemaal verstuurd naar het eiland. Maar de koning is bijna iets vergeten. Hij neemt zijn schatkist mee. Hierin zit alles wat belangrijk is. Wat zou er in kunnen zitten?
Maar eerst moet hij op reis. Waarmee reist de koning?

De verhuiswagen op het werkblad (GEOBAS) rijdt dezelfde route? Hij kan op drie manieren rijden. Als hij maar bij het vliegveld terecht komt. Geef elke route een kleurtje.

Alles staat nu in het vliegtuig en het vliegtuig stijgt op. De koning zit in een koninklijke vliegtuig; hoe zou deze eruit zien?
De koning kijkt door het raampje naar buiten. Hij is al bijna bij het eiland, hij kan het al zien. Hoe ziet het eiland eruit? Hoe weet hij dat het eilanden zijn? Hoe ziet een eiland eruit? Wat voor vorm, welke kleur?
Wat voor verschillen kunnen er nog meer zijn bij eilanden?
De koning maakt een luchtfoto vanuit het vliegtuig. Laat zien hoe het eiland eruit ziet. Zien we alle dingen die we opgenoemd hebben?
Wat voor grondsoort is er?
Het vliegtuig landt op het eiland. Het is een eiland omdat er………….
 Maar wat ziet hij nu:
(op het bord tekenen; schoenensporen, paardenhoeven) Kunnen de kinderen nog meer sporen van dieren & mensen benoemen?
(laat enkele sporen zien -> kinderen benoemen of mensen sporen/dierensporen)
Maar wat vindt hij in de modder -> een kaart. Nu kan hij al zijn spullen wel weer terugvinden.









Mail Juf Naomi