Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 4,5,6
Sectie: thema sprookjes
Geschreven door: Juf ...


Print-vriendelijke pagina..
Sprookjes: introductie, exploratie, inleiding met sprookje

Materiaal:

sprookjesboeken,
sprookje van de nieuwe kleren van de keizer,
werkblad met rebussen,
prenten van sprookjesfiguren

Intro

We gaan vanaf vandaag beginnen met het thema sprookjes.

Kern

-    Welke sprookjes kennen jullie al? Welk is jouw lievelingssprookje? (de lkr noteert welke sprookjes de kinderen al kennen. Zo kan ze tijdens de volgende lessen andere sprookjes voorlezen.)
-    WEBSCHEMA: waaraan denk je bij sprookjes?
-    Sprookjesfiguren benoemen en hun kenmerken bespreken. (WERKBLAD met rebussen)
§    Hoe zien ze eruit?
§    Zijn ze groot, klein, lang, dik enzovoort?
§    Wat voor kleren dragen ze?
§    Is er iets wat ze altijd bij zich hebben? (een heks met een bezemsteel)
§    Zijn ze aardig of onaardig voor anderen?
§    Doen ze vreemde dingen?
§    Zijn ze altijd hetzelfde of veranderen ze wel eens?
§    Vind je ze aardig, grappig, eng, slecht?

Slot

-    Lkr leest het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer van Hans Christian Andersen.
o    De lln verwoorden hun eerste indrukken
o    De lln antwoorden op vragen van de lkr:
§    Wat vond je mooi aan het sprookje?
§    Was het een vrolijk of verdrietig sprookje?
§    Liep het verhaal goed af?
§    Wie speelden er een belangrijke rol in het sprookje?
§    Wie vond je aardig in het sprookje? Wie vond je onaardig?
§    Gebeurden er vreemde dingen in het sprookje?
§    Wat zou jij hebben gedaan als je in het sprookje mocht meespelen?







Mail Juf Naomi