Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 6/7/8
Sectie: nederlands
Sectie: Thema boeken
Geschreven door: Meester Luke


Print-vriendelijke pagina..
Bewustmaken van illustraties bij een boek

Activiteit 1:Collage maken (Klassikaal)

Doelen:
-De kinderen kunnen van meerdere enge plaatjes een collage maken.
-De kinderen kunnen plaatjes vinden die passen bij het boek.


De opdracht voor de kinderen is vrij simpel: zoek naar enge plaatjes zowel op internet als in tijdschriften die volgens jou goed passen bij de verhalen uit de griezelbus. Print ze uit en knip ze uit. Met deze plaatjes ga je een collage maken. Dit houdt in dat je de verschillende afbeelding laag voor laag oplakt zodat ze samen een mooi geheel vormen.

Activiteit 2:Illustraties kritisch bekijken (individueel)

Doelen:
-De kinderen kunnen aangeven de aard van het verhaal de tekenstijl bepaalt.
-De kinderen kunnen een mening vormen over verschillende illustraties.


De kinderen bekijken de illustraties in het boek de griezelbus. Waarom zijn de plaatjes zo grof getekend? Hoe zou je het vinden als ze fijner getekend waren? Bekijk de illustraties van het boek Sjakie en de chocolade fabriek. Wat is het verschil tussen de illustraties in de Griezelbus en Sjakie en de Chocolade fabriek en waarom zal dat zo zijn denk je?

Activiteit 3:Zelf illustreren (individueel)

Doel:
-De kinderen kunnen zelf een illustratie maken bij een verhaal. Zo doorlopen ze het proces dat een echte illustrator ook doorloopt.

De kinderen krijgen een eng verhaal te lezen waar geen illustraties bij staan. De bedoeling is dat ze zelf een illustratie gaan maken bij dit verhaal. Ze zorgen er voor dat deze illustratie past bij de tekst.

Activiteit 4:Een verhaal schrijven bij een illustratie (individueel)

Doelen:
-De kinderen kunnen een verhaal schrijven door goed naar een illustratie te kijken.
-De kinderen kunnen aangeven dat ieder de afbeelding op een andere manier interpreteert.


De kinderen krijgen een afbeelding te zien. Ze moeten zelf een verhaal bedenken bij deze afbeelding. Na afloop lezen ze het verhaal van een ander kind. Ze vergelijken dit verhaal met hun eigen verhaal; wat is er anders? Wat is hetzelfde? Ze komen er zo achter dat iedereen andere idee






Mail Juf Naomi