Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 7/8
Sectie: nederlands
Sectie: thema ik
Geschreven door: Juf Nele


Print-vriendelijke pagina..
Helpbrieven schrijven

Lesdoelen

De leerlingen schrijven een brief aan een onbekende leeftijdsgenoot
De leerlingen beleven plezier aan het schrijven
De leerlingen verzorgen hun tekst, rekening houdend met handschrift, lay-out en gekende spellingsafspraken en – regels
De leerlingen zijn bereid om na te denken over hun schrijfgedrag en om schrijfconventies na te leven.

inleiding:

klasgesprekje: problemen    
                   
We gaan eerst een kort gesprekje houden.
Iedereen heeft waarschijnlijk wel al eens een probleem gehad. Een klein probleem of een groot probleem..  bv. Ruzie met een vriendje. Of je niet goed voelen in de klas…
Als jullie een probleem hebben, bij wie kan je dan terecht ? Met wie kan je daarover praten?
( mama, papa, beste vriend, vriendin, dagboek, juf/meester, … )

instructie:

uitleg schrijven van helpbrieven    
                       
Sommige kinderen weten niet goed met wie ze over hun problemen kunnen praten. Ze kunnen dan bellen, maar ook schrijven of mailen naar de Kinder- en Jongerentelefoon om raad te vragen.
Het team van de Kinder- en Jongerentelefoon probeert dan een oplossing te vinden.
Ik heb hier een aantal brieven bij me van kinderen die een probleem hebben. Vandaag gaan jullie, net zoals het team van de Kinder- en Jongerentelefoon, in groepjes naar een oplossing zoeken voor deze problemen en jullie mogen dan die brieven beantwoorden.

Jullie krijgen straks een blad waarop jullie 10 briefjes gaan zien van kinderen met problemen. Samen met je buur kies je 2 brieven uit waarop je wilt antwoorden. Samen bedenken jullie eerst een oplossing voor de 2 probleem, denk na over wat je kan zeggen om te helpen.  Dan verdeel je die 2 brieven onder elkaar en ga je elk individueel een antwoord schrijven op de brief die jij hebt gekozen. Jullie mogen dus niet samen antwoorden op één brief. Bv: Marthe en Amber kozen voor brief 4 en 5. ze bespreken samen een oplossing voor beide brieven. En dan gaat Marthe bv een antwoord schrijven op brief nummer 4, en Amber een antwoord op brief nummer 5.   Maar! We gaan allemaal heel goed letten op ons handschrift! We willen mooie brieven schrijven, dus we gaan heel netjes en verzorgd schrijven.


Tussendoortje : bewegingsintegratie: opwarming van de handspieren         

Inleiding

Ik zei daarjuist al dat we gaan proberen om mooi te schrijven. Maar daarvoor gaan we eerst even onze handspieren opwarmen, zodat jullie hand soepel is om te schrijven.

Zet eens allemaal jullie elleboog op jullie bank. En nu draai je met beide polsen cirkels….. en nu eens de andere richting.

Nu mogen jullie eens jullie handen op tafel leggen en jullie vingers spreiden. En nu mogen jullie om de beurt 1 vinger opheffen. Zo ga je van je ene pink naar je andere pink en dan terug omgekeerd.

Daarna moet je eens proberen om je pink en duim van dezelfde hand, tegelijk op te heffen. Als dit lukt van 1 hand, moet je het eens proberen met de beiden handen tegelijkertijd. En dit probeer je dan ook eens met je ring- en wijsvinger.

Nu mogen jullie terug jullie ellebogen op tafel leggen en met jullie handen zo’n ‘knijpbewegingen’ maken.

Doe nu maar eens alsof jullie een balpen vast hebben en schrijf maar eens groot op jullie bank jullie naam.

Oké, goed! Onze spieren zijn opgewarmd. We kunnen beginnen met de opdracht.

kern:
opdracht uitvoeren     30 min.                  
     
( ik deel de blaadjes uit). Zo, jullie kunnen beginnen. Weet iedereen wat hij moet doen? Zijn er nog vragen?
( ik loop tijdens de opdracht rond en ondersteun waar nodig. Als ik zie dat het denkproces niet vlot verloopt kan ik bijsturen door te vragen:
-    hoe wil je je brief beginnen?
-    Wat wil je in je brief schrijven?
-    Welk probleem heeft het kind? Wat staat er juist in het briefje?
-    Welke oplossingen hebben jullie samen bedacht?
-    Welke oplossing zou het best zijn ?
-    Hoe ga je dit nu opschrijven?
 
Ik geef ook positieve feedback zoals:
-    dit is een goed idee
-    dat is mooi gezegd
-    schrijf dat maar op!
-    Met dat antwoord zal het kindje wel blij zijn.

Instructie volgende opdracht:
Als jullie klaar zijn met de antwoorden op de schrijven mogen jullie ze eens doorgeven aan je buur. De buur leest de antwoordbrief en let op een aantal dingen. Op het blaadje dat jullie krijgen staat : ‘commentaar van je medeleerling.’ Daar mag je antwoorden op de vraagjes die daar staan.

evaluatie:

antwoordbrieven aan elkaar voorlezen    
              
Wie wil er zijn antwoordbrief eens voorlezen? ( leerling leest voor ) Is er nog iemand die op dit probleem een antwoord had geschreven? Wat had jij dan geschreven ? ( leerling leest voor )
Nog iemand die z’n antwoord wil voorlezen? … Denken jullie dat de schrijvers van de brieven zullen geholpen worden met jullie antwoordbrieven?
Jullie mogen allemaal jullie werkblaadje in je boek van taal stoppen.








Mail Juf Naomi