Leuke lesideeen voor het basisonderwijs van Juf Naomi
Doelgroep: 1/2
Sectie: nederlands
Geschreven door: Juf Marieke S.


Print-vriendelijke pagina..
Van klein naar groot

De ontwikkelingsdoelen

De kinderen kunnen:
- leren dat er een lijn inzit van het groter worden
- een keuze maken tussen de verschillende afbeeldingen, wie is groter, wie is kleiner
- zichzelf (of een ander) controleren of het goed is wat ze gedaan hebben

Handleiding leerkracht

Er zijn 6 plaatjes van mensen, in verschillende leeftijden. De kinderen moeten proberen deze van klein naar groot neer te zetten in de houten stander. Het ene kind (Laura) zoekt de afbeeldingen uit van klein naar groot. Een ander kind (Thijs) zit aan de achterkant en kan door middel van de gekleurde vierkantjes, maantjes en cirkels controleren of Laura het goed heeft neergezet. (De tekentjes die hetzelfde zijn, moeten tegen elkaar aan staan).
Een andere mogelijk is dat Laura zichzelf controleert. Ze zet het in de stander en draait dan de stander om.
Taak van de leerkracht: Aan het begin van de week legt de leerkracht uit wat de bedoeling is. De kinderen corrigeren zichzelf (of een ander) en de leerkracht hoeft er niet bij geroepen te worden.

Relatie met ruimte/tijd/natuuraspecten

De geboorte van een kind is iets bijzonders, maar toch komen kinderen in de kleuterklas hier veel mee in aanraking. Veel kinderen krijgen zelf nog een broertje of zusje, of een andere leerling uit de klas. Ook neefjes en nichtjes of kinderen uit de buurt.
De kinderen zien zelf ook wel dat ze groter worden en nieuwe dingen leren. Ze weten ook dat papa en mama ouder zijn dat ze zelf zijn, en opa en oma, nou d






Mail Juf Naomi