Boeken indelen Nodig Een aantal leesboeken (bijvoorbeeld 5) Formulier met keuzeindelingen Pen en papier Groot gekleurd vel Dikke stift Voorbereiding leerkracht Op het bord schrijven welke indelingen er zijn: griezel, realiteit, fantasie, leerzaam, enz. Met de kinderern boeken uit de bibliotheek halen, of de kinderen het van huis laten meenemen Pen en papier klaarleggen Symbolen van onderscheidingen maken (kan je krijgen bij de bibliotheek). Daaronder schrijfruimte creeeren Lesverloop: De kinderen lezen de boeken, en beoordelen het boek nu naar catagorie. Met catagorie bedoel ik is het griezelig, gaat het over dieren, is het realistch, is het een sprookje, enzovoort. Als leerkracht kan je een groot gekleurd kartonenn vel neerleggen met de symbolen erop geplakt. Zorg daaronder voor schrijfruimte zodat de leerlingen hun titel en desgewenst de auteur er bij kunnen opschrijven. Vraag van te voren wel waarom de leerling het boek daar indeeld, zodat het niet zomaar wordt neergezet, en het vervolgens ergens anders hoort. naarmate de leerlingen hun boeken onder de indeling schrijven, krijg je per catagorie een op een leuke manier inzicht waar de boeken over gaan
|