Boeken beoordelen voor de top 5 Nodig: Per kind 5 boeken: Het kan van dezelfde schrijver, zelfde catagorie, zelfde onderwerpen zijn, of 5 totaal verschillende boeken. Pen en papier Microsoft wordt met Wordt art
Voorbereiding leerkracht: Met de leerlingen naar de bibliotheek, of aan de leerlingen vragen of ze van thuis leesboeken willen meenemen. Met de leerlingen op wordt, een top vijf lijst maken (uitleg zie lesverloop) Beoordelingslijst maken, of de leerlingen zelf een beoordelingslijst laten maken, wat zij belangrijk vinden om een boek te beoordelen Lesverloop: De leerlingen lezen hun gekozen boeken. Als ze er een uit hebben, beoordelen ze het boek volgens hun eigen beoordelingsstrategie. Kijk dit als leerkracht wel van te voren door. Als het beoordeeld is, gaan ze met een volgende boek aan de slag. Als ze alle 5 boeken uithebben, en hun beoordeling in het klas op geschreven is, komt er op een gegeven moment een topper en een minder goed boek uit. Daar tussenin zitten ook nog 3 boeken. Start microsoft wordt op. Ga jaar invoegen - illustratie. Als het goed is, zie je dan vanzelf Word Art staan. Klik dat aan. Kies een lettertype, en maak als tekst Mijn top 5!. schrijf daaronder in gewone letters of in word arts letters je naam op. Daarna kan je je blad nummeren 1 tot en met 5, en je boeken neerzetten van je allergrootste topper, tot je mindere gelezen boek..
Evaluatie: Met de leerlingen hun top 5 bekijken en bespreken. Waarom vind je dat boek het beste? en waarom vind je dat boek helemaal niet goed? Zijn er kinderen die van dezelfde auteur boeken hebben gelezen, en wat is hun mening? |